پانل دیتا چیست؟

Statistics

جهت انجام تجزیه و تحلیل مدل های پانل دیتا با ما تماس بگیرید.

نویسنده: عبدالرسول خان احمدی

قبل از معرفی مدل های پانل دیتا لازم است ماهیت این داده ها و چرایی و چگونی به وجود امدن انها را بررسی کنیم.

ماهیت پنل دیتا:

ما همواره در بررسی های خود با دو ساختار مجزای آزمایش روبرو بوده ایم:

  • قصد داریم مدلی برای داده های خود در یک زمان خاص برازش دهیم.
    به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم یک تابع تولید ساده را برآورد کنیم. تولید تابعی از موجودی سرمایه، نیروی کار و مهارت های مدیریتی است. اگر تولید بنگاه ها را بر روی موجودی سرمایه و تیروی کار در یک زمان رگرس کنیم تورش ایجاد می شود. زیرا یک متغیر مهم یعنی مهارت مدیریتی از مدل حذف شده است. برای رفع این مشکل بهتر است که میزان تولید طی چند سال را برای این بنگاه ها رگرس کنیم.
    در این حالت ما با داده های پانل کار می کنیم. یعنی برای هر بنگاه میزان تولید، موجودی سرمایه و نیروی کار را در طی زمان به دست می آوریم و تلفیقی، ترکیبی از بنگاه ها (مقاطع) و سری زمانی داریم. به این داده های ترکیبیپانل دیتا، داده های ترکیبی، داده های آمیخته گفته می شود.
  • قصد داریم مدلی برای داده های خود در طی زمان بدست آوریم.
    به عنوان مثال فرض کنید قصد داریم روند تولید، صادرات، نرخ تورم یا … را برای یک کشور، بنگاه، شرکت به دست آوریم. همچینین پیش بینی هایی در مورد آینده انجام دهیم؛ ولی به دلایل متعدد از قبیل نبود داده های کافی نتوانیم از مدل سری های زمانی استفاده کنیم. در این حالت برای از بین بردن مشکل کمبود داده از کشورها، بنگاه ها، شرکت ها (مقاطع مختلف) در تحلیل خود استفاده می کنیم؛ به داده های حاصل پانل دیتا، داده های ترکیبی، داده های آمیخته گفته می شود.

همان گونه که مشخص است، پس از ترکیب ما می توانیم از هر دو روش برای برآورد استفاده نماییم. بنابراین با این مجموعه داده ها می توان اثراتی را شناسایی یا اندازه گیری کرد که در داده های مقطعی محض یا سری زمانی خالص قابل شناسایی نیست.

نکته قابل تامل در داده های پانل این است که ما نه تنها می توانیم اثرات ثابت و تصادفی را برای مقاطع مختلف بررسی کرده و مدل را برازش دهیم. بلکه می توان اثرات ثابت و تصادفی را برای زمان های گوناگون نیز بررسی و زمان را به عنوان یک عامل تعیین کننده در نظر گرفت.

مزایای مدل های پانل دیتا:

با توجه به توضیحات قسمت قبل می توان مزایای زیر را برای مدل های پانل معرفی کرد:

  1. تعداد مشاهدات و داده ها زیاد بوده و اعتماد به برآوردها بیشتر است.
  2. به محققان اجازه می دهد مدل های پیشرفته تری را تبیین کرده و آزمون کنند.
  3. با این مجموعه داده ها می توان اثراتی را شناسایی یا اندازه گیری کرد که در داده های مقطعی محض یا سری زمانی خالص قابل شناسایی نیست.
  4. استفاده از داده های پانل تورش برآورد را از بین برده یا کم می کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *